Voor de zomer van 2014 koos ik een groepsreis van Bootz naar Marokko, dit is de jongerenafdeling van Anders Reizen met vooral actieve reizen. Behalve enkele dagen in Marrakech bestond de reis uit een trektocht door het Toubkal nationaal park met als hoogtepunt de beklimming van de berg Toubkal. De top van deze Toubkal is de hoogste van Noord-Afrika en is 4167 meter hoog.

Fotoalbums

Verslag

Dag 1 tem 2 – Marrakech – 19/07/2014-20/07/2014

Salaam Aleikum, Ahlan w Sahlan in Marrakech! Welkom in de Rode Stad. Een klinkende naam en een bruisende levensader. Tijdens de eerste 2 dagen hadden we ruim de tijd om Marrakech te verkennen. We kwamen immers erg vroeg aan ’s morgens vanuit Brussel. Dit weliswaar in een hitte van meer dan 40 graden!

We bezochten onder meer het Jemaa El-Fnaaplein: het kloppende hart van Marrakech en een Grand Cru cultuurbad! Een Arabisch sprookje met zangers, muzikanten, slangenbezweerders, acrobaten, astrologen, waarzeggers… you name it! Een mix van kleurtjes, geurtjes en geluiden vanop één van de sfeervolle terrasjes.

Marrakech Marokko Djemaa el Fna

Daarnaast bezochten we de Koutoubia Moskee (waar we jammer genoeg niet naar binnen mochten als niet-moslims), de oude stadsmuren, de Ben Youssef Medersa, Jardins de la Menara, Jardin Majorelle (tuin van Yves Saint Laurent). Vooral deze laatste tuin is absoluut de moeite om te bezoeken, erg knap!

Dag 3 tem 11 – Toubkal Nationaal Park – 21/07/2014-29/07/2014

Weg uit het labyrint dat Marrakech genoemd wordt: we gingen op zoek naar het dorpje Tamatert, diep verborgen in de Hoge Atlas. In die Hoge Atlas vind je de habitat van de berbers, die de roots van Marokko in zich dragen. Hier ontmoetten we ook onze lokale ploeg, inclusief ezels. Die van de bagage, jawel.

Toubkal NP

Op dagen 4 en 5 werden de spieren al wat opgewarmd. De indrukwekkende Tacheddirt-bergpas (3172 m) stond op het menu met een adembenemend zicht over de Atlas. Van op de pas kan je enkel weer naar beneden, en dat deden we langs de Ourika-rivier. En voor het leuk te maken ook door de Ourika-rivier. In de namiddag bezochten we Setti Fatma, een heus bedevaartsoord.

Ourika-rivier Toubkal NP

Van dag 6 tem 9 volgde het mooiste deel van de trek. Langs prachtige kloven en door dorpjes waar het berber leven ongestoord zijn traditionele gang gaat. Huizen zijn opgetrokken uit rotsen en leem, en vaak in terrasvorm tegen de bergflanken aangebouwd. Langs een rivier en zomerweides met herders en kudden trokken we richting Oumchichka-pas (2950 m) en hier kregen we voor het eerst goed de Toubkal te zien. Een lange afdaling bracht ons tot in het brongebied van de Sous-rivier. Van Amsoezart (1797 m) was het nog een korte tocht langs een sliert dorpjes naar het hoge Ifni-meer (2295 m). Een prachtige aanblik, het staalblauwe water tussen de okerbruine rotshellingen!

Toubkal NP

De volgende dag was het puffen want onafgebroken stijgen tot de Neltner-hut (3200 m). ’s Anderendaags was er eindelijk de finale klim naar de top (4167 m), soms steil en lastig. Het werd voor mij heel erg lastig omdat ik ’s morgens ziek wakker werd. Boven is het uitzicht overdonderend en zijn alle inspanningen snel vergeten. We daalden in 1 ruk terug af naar Tamatert, waar een laatste keer in de bergen overnacht werd.

Dag 12 tem 13 – Marrakech – 30/07/2014-31/07/2014

Na een ontbijtje in Tamatert verlieten we de Hoge Atlas om terug te keren naar het drukke Marrakech. We bezochten er onder meer nog de paleizen Bahia en El Badii en gingen naar een lokale Hammam, een unieke ervaring.