In 2014 reisde ik samen met 2 reisgenoten naar Jordanië voor 10 dagen. We huurden een auto om in deze korte tijd zoveel mogelijk van het land te zien. We bezochten tijdens onze rondreis Mount Nebo, gingen drijven in de Dode Zee, snorkelen in Aqaba, wandelen in Wadi Rum, Petra en Dana National Park en reden de Kings Highway af richting Madaba.

Fotoalbums

Video’s

Informatie

Vluchtgegevens

Alitalia – € 331,13

Brussels National Airport (10 april 2014 – 18:15)
Rome Fiumicino (10 april 2014 – 22:30)
Amman International Airport (11 april 2014 – 03:00)

Amman International Airport (20 april 2014 – 04:20)
Rome Fiumicino (20 april 2014 – 08:20)
Brussels National Airport (20 april 2014 – 10:35)

Huurauto

• Maatschappij: https://www.montecar.com/
  • Type: Kia Cerato
  • Prijs:
  • 9 dagen: 342 dollar (38 dollar per dag)
  • Additional Insurance Coverage: 108 dollar (12 dollar per dag)

Verslag

Dag 1 – Mount Nebo, Dode Zee – 11/04/2014

Na een goede maar korte nachtrust en een lekker ontbijt werd onze huurauto aan het hotel geleverd (een Kia Cerato). Hiermee reden we naar Mount Nebo, de plaats waar Mozes, vóór hij stierf, uitkeek over het Beloofde Land, nadat hij zijn volk veertig jaar lang door de wildernis had geleid. Ondanks de belangrijke geschiedenis was het ons toch vooral de doen om het uitzicht. En dat uitzicht was mooi, maar nu ook weer niet zo overweldigend volgens mij. De kerk op de berg ter nagedachtenis van Mozes was bij ons bezoek gesloten door werkzaamheden. In ieder geval wel het bezoeken waard als je in de buurt bent. De inkom bedroeg 1 JD.

Na het bezoek aan Mount Nebo reden we naar Madaba om geld af te halen om vervolgens naar het Dead Sea panorama complex te rijden. De weg hier naartoe vanuit Madaba tussen de heuvels alleen al was de moeite. Maar vooral het panorama op de dode zee was prachtig! Naast het complex loopt ook nog een korte trail die wel de moeite is om te volgen.

Dead Sea Panorama Complex Jordanië
Dode zee

En dan was het tijd voor het hoogtepunt van de dag, drijven op de Dode zee! We kozen hiervoor voor het publieke Amman Beach (inkom was zo’n 11 JD geloof ik). Op een vrijdag is het jammer genoeg enorm druk, Westerse toeristen waren er wel niet. Echt proper en gezellig is het naar Westerse normen niet, maar het drijven op de Dode zee is absoluut een unieke en erg leuke ervaring! En na het “zwemmen” heb je echt wel een douche nodig om het zout af te wassen waardoor je vast hangt aan deze publieke stranden.

Aangezien onze overnachting in Aqaba was moesten we nog 3 uur rijden via de Dead Sea Highway om in ons hostel te geraken na een drukke eerste dag.

Dag 2 – Aqaba – 12/04/2014

In de stad Aqaba zelf hadden we geen interesse, het enige doel in Aqaba was het snorkelen in de Rode Zee. We huurden snorkelmateriaal in ons hostel en gingen snorkelen vlak aan het hostel. In het Japans … krioelde het van de zee-egels, achteraf bekeken niet de beste plaats om de zee in te gaan. We moesten dan ook al vrij snel terugkeren naar het hostel omdat één van mijn reisgenotes stekels van een zee-egel in haar voet had. Na een pauze en verzorging van de voet gingen we terug snorkelen op een betere plek.

Ik snorkelde al eerder in Egypte, Ecuador en Vietnam, maar ook Aqaba kan niet tippen aan de Rode Zee in Egypte. Maar als je in Aqaba bent of nog niet eerder gesnorkeld hebt in een topbestemming is snorkelen in Aqaba zeker wel de moeite. In de late namiddag reden we vanuit Aqaba naar Wadi Rum.

Dag 3 Tem 5 – Wadi Rum – 13/04/2014-15/04/2014

Om onze eerste zonsopgang in de woestijn mee te maken stonden we al voor 6u op, maar de mooie zonsopgang was het zeker waard. Na een ontbijt in het kamp werden we teruggebracht naar het Visitor Center, waarna we vervolgens naar Rum Village reden waar we afgesproken hadden met onze gids voor de volgende drie dagen.

We vroegen onze gids om zoveel mogelijk buiten de echte “toeristenzone” te blijven zodat we de woestijn voor ons alleen hadden en veel kunnen wandelen zonder al te veel in de jeep te moeten zitten.

Wadi Rum
Wadi Rum zonsondergang

Op dag één klauterden we via de Rakabat canyon (Jebel Um Ishrin) naar de Um Ishrin valley. ’s Avonds zocht onze gids een plekje om onder de sterrenhemel te kamperen. De tweede dag passeerden we Burdah arch en wandelden we naar de top van de Jebel Hash. Na een prachtige zonsondergang en een tweede overnachting onder de sterren bracht onze gids ons nog naar verschillende mooie plekken waar maar weinig toeristen komen op de terugweg naar het dorp. In de late namiddag reden we verder naar onze volgende halte, Petra!

Gids

Mosalam Sabbah Alzlabeah
moslam_rum@yahoo.com
Prijs per persoon per dag (55 JD)

Dag 6 Tem 7 – Petra – 16/04/2014-17/04/2014

Voor Petra trokken we 2 dagen uit. Op de eerste dag stonden we ’s ochtends om 6u30 aan de ingang (om 6u gaan de poorten open). Op die manier heb je de Siq (smal pad tussen de rotsen) en de schatkamer bijna voor jouw alleen zonder de horde toeristen die met de bus aankomen. Na de schatkamer bezochten we alle niet te missen bestemmingen binnen de oude stad zoals oa het klooster.

Petra Jordanië
Petra

Een aan te raden wandeling is degene die je een geweldig uitzicht geeft van boven op de schatkamer. Het klooster hou je best voor de late namiddag en eventueel de zonsondergang zoals wij deden. De meeste toeristen zijn dan ook al terug weg.

Op dag 2 deden we de minder bekende wandeltochten door Petra en de omliggende bergen. Deze zijn ook zeker en vast de moeite!

Dag 8 – Dana Natuurpark – 18/04/2014

Via het kamp waar we overnachten regelden we een gids om ons voor één dag mee te nemen door het natuurpark.

Dana Biosphere Reserve

Dag 9 – Kings Highway – 19/04/2014

Op de laatste dag van de reis vervolgden we met de auto de Kings Highway tot in Madaba. We bezochten Kerak Castle, reden door de Mujib Canyon en gingen ’s avonds een kijkje nemen in de stad Madaba alvorens naar de luchthaven te rijden voor onze late vlucht.