Zuidelijk Afrika stond al een tijdje op mijn verlanglijstje. Dit voorjaar kwam het ervan en deed ik samen met mijn vriendin een roadtrip door het oosten van Zuid-Afrika. We vlogen op Johannesburg en met onze huurauto doorkruisten we dit prachtige en erg afwisselende land. We deden de panoramaroute bij Graskop, reden tussen de wilde dieren in het Krugerpark en reden door Swaziland waar we het Mlilwane Wildlife Sanctuary bezochten. Naar een kort bezoek aan Swaziland reden we naar de Zuid-Afrikaanse kust in St. Lucia en deden we een safari in het Hluhluwe-iMfolozi Park. Na enkele dagen aan de kust reden we naar de indrukwekkende Drakensbergen om vervolgens terug te keren naar Johannesburg.

Bezochte landen: Zuid-Afrika en Swaziland

Fotoalbums

Video’s

Informatie

Vluchtgegevens

Geboekt via Kilroy – € 588

SWISS AIRLINES
Brussels National Airport (27 april 2018 – 20:10)
Zurich Airport (27 april 2018 – 22:40)
Johannesburg Airport (28 april 2018 – 09:10)

LUFTHANSA
Johannesburg Airport (12 mei 2018 – 19:20)
Frankfurt Airport (13 mei 2018 – 7:25)
Brussels National Airport (13 mei 2018 – 8:20)

Verslag

Dag 1 – Rit Naar Graskop – 28/04/2018

Rond 9u ’s morgens landden we op Tambo Airport in Johannesburg. Bij het kantoor van Bidvest kregen we na het nodige papierwerk onze huurauto mee. De eerste bestemming was het kleine dorpje Dullstroom. Hier aten we op het terras van het Mayfly Restaurant onze eerste lunch. In het dorp was het gezellig druk en ook het restaurant is een aanrader voor een korte tussenstop. Want onze eigenlijk bestemming was Graskop. Vanuit Dullstroom reden we via de prachtige Long Tom Pass naar onze eindbestemming. Jammer genoeg hadden we door tijdgebrek geen tijd om te stoppen bij de verschillende watervallen tussen Sabie en Graskop. Achteraf bekeken had een dagje extra in deze regio wel gemogen.

Overnachten deden we bij Mogodi Lodge Graskop. Dit is gelegen aan de big swing van Graskop.

Dag 2 – Panoramaroute – 29/04/2018

Toen we de gordijnen van onze kamer open deden bleek het mistig te zijn. Daar zit je niet op te wachten als het eerste wat je die dag wilt bezoeken God’s Window noemt! 🙁 Omdat het tegen de middag zou opklaren paste we onze route aan en zouden we God’s Window bezoeken op de terugweg van de Panoramaroute. Het eerste dat we dan wel bezochten op de Panoramaroute waren de Lisbon en Berlin falls. Voor beide watervallen betaal je een kleine toegangsprijs voor de parking.

Berlin falls

Na de watervallen reden we verder naar Bourke’s Luck Potholes. Dit is de meest populaire stop op de Panoramaroute. Het is er druk maar wel erg mooi om te zien hoe het water voor deze bizarre Potholes heeft gezorgd. Na een lunchpauze in het restaurant op de parking van Bourke’s Luck Potholes zette we onze rit verder naar het Drie Rondavels Uitkijkpunt. Hier heb je prachtig zicht op de Blyde River Canyon.

Drie Rondavels Uitkijkpunt

Vervolgens reden we terug richting Graskop om alsnog God’s Window te bezoeken. Jammer genoeg was het uitzicht nog steeds mistig. Daarnaast was het op het kleine uitzichtpunt erg druk. Voor ons was God’s Window toch een tegenvaller. ’s Morgens zonder mist en te veel toeristen kan het misschien wel de moeite zijn. Het was de bedoeling om nog naar het mijnwerkersdorpje Pilgrimsrest te rijden, maar hiervoor hadden we te weinig tijd. We wilden immers nog voor de donker aankomen in ons hotel in Hazyview.

Omdat we de volgende ochtend vroeg naar het Krugerpark wilden vertrekken kozen we voor Hazyview als volgende halte. We overnachtten in het chique aha Casa do Sol Hotel & Resort. Na een verfrissende duik in het zwembad gevolgd door een fris pintje en een bezoekje van de lokale apen sloten we aan bij het BBQ-buffet van het hotel (150 ZAR).

Dag 3 – Krugerpark – 30/04/2018

Om bij zonsopgang aan de ingang van het Krugerpark te staan was het extreem vroeg opstaan deze morgen. We hadden op voorhand via internet gereserveerd om via de Phabeni Gate binnen te mogen. Maar daar stond een erg lange file. 2 uur later waren we nog niet aan de ingang zelf. Toen hoorden we dat het maximumaantal personen was overschreden, enkel mensen met reservatie mochten er nog in vanaf toen. En toen zijn we dan maar een deel van de file voorbijgereden naar de ingang/kassa.

Gelukkig was de stress van snel verdwenen bij het zien van de eerste dieren in het park. We verlieten vrijwel onmiddellijk de verharde weg voor de S3, deze onverharde weg loopt langs de Sabie rivier. En dat bleek ’s morgens een uitstekende keuze. Voor de olifanten die net achter onze auto de weg overstaken en bijna aan het koffer van onze auto kwamen snuffelen waren indrukwekkend.

Olifant Kruger Park Zuid-Afrika

Iets voor de middag arriveerden we in het grootste restcamp, Skukuza. Hier gingen we naar de supermarkt om ons middageten te kopen. Vanuit het park namen we de H4-1 naar de Nkhulu picknickplaats. Hier mag je de auto verlaten en kan je met uitzicht op de Sabie rivier je lunch opeten of Braaien.

Na de lunch reden we verder op de H4-1 richting Lower-Sabie. Ik had al gelezen dat dit een populaire weg was, en die hoge verwachtingen werden ingelost. Vooral de grote groepen olifanten die de rivier over staken waren onbeschrijfelijk indrukwekkend. Daarnaast zagen we er nog verschillende overstekende olifanten en giraffen. Vanuit Lower-Sabie reden we via de S82 en H4-2 richting de Crocodile Bridge aangezien we daar het park wilden verlaten. Omdat we nog wat tijd over hadden reden we nog even naar een uitzichtpunten aan de Crocodile rivier via de S25 en S27, maar veel succes hadden we daar niet. Op de terugweg richting de gate zagen we wel nog onze eerste neushoorn. Een leuk einde van een fantastische dag in het Kruger Park!

Neushoorn Kruger Park Zuid-Afrika

Overnachten deden we deze en volgende nacht in het Stoep Café Guest House. Ons avondeten nuttigden we in het restaurant (Stoep café) aan onze guest house.

Dag 4 – Krugerpark – 01/05/2018

In onze Guest House hadden we de avond ervoor ons ontbijt al gekregen. We konden dus onmiddellijk op pad. Ditmaal geen gigantische file om het park in te geraken (Crocodile gate). We namen de S28 naar de Ntahdanyathi hideout, onderweg kregen we enkele druppels regen met een regenboog te zien. Veel dieren zagen we nog niet. Aan de Ntahdanyathi hideout mag je (op eigen risico) de auto verlaten en kan je via een poortje naar een vogelspotting hut. Vervolgens reden we naar het Lower-Sabie park om ons middagmaal te kopen in de supermarkt. Via de H10 reden we naar de Mlondozi picknickplaats. Deze is wat hoger gelegen en je hebt er een prachtig uitzicht over het Krugerpark.

Kruger Park Zuid-Afrika

In de namiddag namen we nog de S82, H4-2 en S25. We werden jammer genoeg niet zo verwend als een dag eerder. Tot in de late namiddag op de S25 een olifant uit de tegenovergestelde richting naar ons werd toe gedreven door enkele auto’s. De weg was niet breed genoeg voor een grote olifant en onze Toyota Corolla, dus kon de olifant ons niet passeren. En aangezien hij niet veel zin had om de weg te verlaten is hij eerst nog even aan onze auto komen “zuchten” en snuffelen alvorens de bosjes in te lopen. Een moment om nooit meer te vergeten!

Olifant Kruger Park Zuid-Afrika

Omdat het Stoep café restaurant gesloten was aten we in het Tambarina Restaurant aan de overkant van de straat waar je gezellig in de tuin kan zitten.

Dag 5 – Swaziland – 02/05/2018

Vanaf onze guest house in Komatipoort reden we vandaag na het ontbijt richting Swaziland. Dit was niet een bestemming die we absoluut wilde aandoen, maar in één ruk naar St Lucia doorrijden vonden we te ver.

Grensovergang Swaziland

We wilden de grens naar Swaziland overrijden in Jeppes Reef. Bij de grensovergang dien je eerst een uitreisstempel te halen aan de Zuid-Afrikaanse kant. Vervolgens ga je de grens over, lopend of met je auto, en dan naar het loket in Swaziland en laat je je paspoort zien en krijg je de benodigde stempels. Als je met een huurauto komt zoals wij moet je een ‘Letter Of Authorization’ bij hebben van de verhuurder. Vraag specifiek naar dit formulier als je de auto reserveert zodat je zeker weet dat je die hebt als je de auto komt ophalen of ze deze komen brengen. Dit hadden we gedaan, maar aan de grens bleek dat de verhuurmaatschappij de einddatum foutief had ingevuld (foute maand). We mochten Swaziland dus niet in met de auto. Ik probeerde verhuurmaatschappij te bellen, maar verder dan enkele keren doorgeschakeld te worden en een belofte om me terug te bellen kwam ik niet. Achteraf stuurden ze wel het document via e-mail door. Ondertussen was ik terug op de vriendelijke man aan de grenspost afgestapt en had hem de verhuurdocumenten met de juiste datums laten zijn. Waarop hij ons dan toch maar het land binnenliet. Oef!

Mlilwane Wildlife Sanctuary

Na een bergachtige en mooie tocht door Noordwest-Swaziland kwamen we tegen de middag aan in het Mlilwane Wildlife Sanctuary. Lunchen deden we daar in het restaurant, dit ligt mooi gelegen in het domein aan een meer. Onze bungalow lag vlak aan het restaurant en was prijs/kwaliteit wel minder dan wat we de rest van de reis gewoon waren. In de namiddag deden we een wandeling rond het meer. Je moet bij vertrek en terugkomst je even registreren zodat ze weten dat je veilig terugkeerde. Op de wandeling zagen we onder meer zebra’s en krokodillen, niets spectaculair na het Krugerpark. Maar wel leuk om alleen tussen de wilde dieren te kunnen wandelen dit keer.

Na de wandeling namen we een verfrissende duik in het zwembad, met enkele zwijnen naast het zwembad. ‘s Avonds was er enkel een buffet omdat er veel groepen verblijven, hiervoor kan je best ‘s middags al inschrijven. Dit was lekker zonder echt heel goed te zijn. Wel leuk om er Impala te kunnen proeven. In Zuid-Afrika was het eten meestal vrij Westers.

Dag 6 – Rit Naar St. Lucia – 03/05/2018

Vandaag stond een lange rit naar St Lucia opde planning. Via Big Bend reden we naar de Lavumisa grensovergang. Onderweg werden we, samen met nog 3 andere auto’s met toeristen, aan de kant gezet door de politie. Op de camera mocht ik meekijken om te zien dat ik 84 km/u reed waar je 60 mocht. Op deze mocht wisselden snelheidslimieten van 60 en 120 km/u zich constant af. Nadat ik de snelheid zelf moest doorgeven aan de vrouw die de boete moest uitschrijven vroeg ik hoe hoog de boete was. Dit bleek 50 ZAR te zijn, of omgerekend zo’n 3,5 euro. Ik betaalde de boete dan ook met de glimlach! De grensovergang ging ditmaal erg vlot en in de vroege namiddag kwamen we aan in het kuststadje St Lucia. We konden inchecken in het Zulani Guest House bij de erg gastvrije eigenaars. Een echte aanrader in St Lucia en ons beste verblijf in Zuid-Afrika!

St Lucia St Lucia Zuid-Afrika

Dag 7 – ISimangaliso Wetland Park – 4/05/2018

Bezoek aan het iSimangaliso Wetland Park

Dag 8 – Hluhluwe–IMfolozi Park – 5/05/2018

Safari in het iMfolozi gedeelte van het Hluhluwe–iMfolozi Park.

Dag 9 – St. Lucia – 6/05/2018

St. Lucia Beach en Hippo & Crocodile Tour

Dag 10 – Rit Naar Drakensberge – 7/05/2018

Lange rit naar de Drakensbergen via Durban.

Dag 11 – Drakensbergen – 8/05/2018

Wandeling in de Drakensbergen

Dag 12 – Golden Gate Highlands National Park – 9/05/2018

Rit naar Clarens door het Golden Gate Highlands National Park.

Dag 13 – Clarens – 10/05/2018

Wandeling rond het bergdorpje Clarens.

Dag 14 – Rit Naar Heidelberg – 11/05/2018

Rit naar Heidelberg naast Suikerbosrand.

Dag 15 – Suikerbosrand – 12/05/2018

Wandeling in het park Suikerbosrand en terugreis.

Overnachtingen

DatumOvernachtingHotel
vrijdag 27 april 2018
zaterdag 28 april 2018GraskopMogodi Lodge Graskop
zondag 29 april 2018Hazyviewaha Casa do Sol Hotel & Resort
maandag 30 april 2018Rand KrugerparkStoep Cafe Guest House
dinsdag 1 mei 2018Rand KrugerparkStoep Cafe Guest House
woensdag 2 mei 2018Mlilwane Wildlife Sanctuary (Swaziland)Mlilwane Wildlife Sanctuary