Samen met twee vrienden koos ik als bestemming voor de zomer van 2016 tijdens het bouwverlof voor Indonesië. We begonnen onze rondreis in Jakarta waar we een binnenlandse vlucht naar Yogyakarta namen. Vanuit centraal Java trokken we naar Oost-Java om vervolgens de boot te nemen naar Bali. Na enkele dagen in Bali namen we de fastboat naar Lombok om vervolgens te eindigen op de Gili-eilanden.

Fotoalbums

Verslag

Dag 1 – Yogjakarta – 15/07/2016

Om 3 uur stonden we op om onze ochtendvlucht naar Yogjakarta te nemen. Deze vertrok namelijk om 6u. Aangezien we in het Ibis Budget Hostel sliepen op enkele kilometers van de luchthaven ging dit heel vlot, net zoals het inchecken zodat we nog een uur overschot hadden aan de gate.

Nadat we onze bagage hadden achtergelaten in ons hotel (Zest Hotel) gingen we de stad voor de eerste keer verkennen. We begonnen in de drukke en bekende winkelstraat Malioboro. In de straat kan je terecht om souvenirs en lokale kleding te kopen. Of om iets te eten aan een van de eetkraampjes op straat.

Via de Malioboro straat wandelden we naar het Krotan. Dit is een gezellige oude wijk die samen met ondermeer het oude als huidige paleis van de sultan is ommuurd. De wijk en de restanten van het oude paleis zijn gratis te bezichtigen. Voor het huidige paleis van de Sultan is de inkom 12.500 Rupiah (minder dan een euro).

Yogyakarta Java Indonesië

’s Avonds gingen we eten in het Viavia restaurant in de Jalan Prawirotaman straat. Dit is zeker een aanrader, lekker en goedkoop eten met livemuziek. Het kan er wel erg druk zijn.

Dag 2 – Yogjakarta – 16/07/2016

Om de twee tempels in de buurt van Yogjakarta te bezoeken boekten we een particuliere chauffeur. Deze bracht ons per auto naar Borobudur en Prambaban.

Prambanan tempels Java Indonesië

’s Avonds namen we een taxi naar de Jalan Prawirotaman straat van het Viavia café waar we gingen eten in het restaurant Hanni’s. Voor mij het lekkerste restaurant waar we in Yogjakarta geweest zijn.

Dag 3 – Yogjakarta – 17/07/2016

Omdat we deze avond/nacht aan de beklimming van de Merapi zouden starten hielden we het relatief rustig. We bezochten het Waterpaleis van de sultan omdat we dit de eerste dag niet vonden. Op het Alan alan plein aanschouwden we het tafereel van de lokale bevolking om geblinddoekt tussen twee enorme bomen te lopen. Als je tussen de twee bomen kan lopen (ongeveer 20-30 meter van de bomen af) gaat je wens in vervulling.

Yogyakarta Java Indonesië

In de late namiddag aten we bij een Mexicaans restaurant in de Jalan Prawirotaman straat.

Dag 4 – Merapi Vulkaan – 18/07/2016

Om 22u van de vorige dag werden we in ons hotel opgepikt en om 1u ’s nachts begonnen we aan onze trekking naar de top van de Merapi. Deze nachtelijke beklimming was zwaarder dan gedacht en valt niet te onderschatten. We vertrokken op 1400 meter hoogte, terwijl de top op ongeveer 2900 meter ligt. Vooral het laatste deel richting de top is redelijk wat klauter werk. De zonsopgang op de top beloofde prachtig te worden, maar de wolken gooiden roet in het eten en belemmerde het zicht enorm. Brute pech dus na een pittige beklimming! Tijdens de afdeling kregen we wel nog enkele knappe vergezichten te zien. Om 12u ’s middags kwamen we terug in ons hotel aan, tijd om in ons bed te kruipen!

Merapi vulkaan Java Indonesië

We boekten deze tocht bij Krisna in de Jalan Prawirotaman straat voor ongeveer 500.000 Rupiah per persoon. Alles werd goed geregeld voor een totale groep van de 13 mensen. Wat extra informatie en uitleg ontbrak wel tijdens de tocht. Waarschijnlijk door het gebrekkige Engels van de gidsen.

Na een beetje uit te rusten aten we in een restaurantje in de Sosrowijayan straat en even later opnieuw in de Malioboro straat op een dakterras.

Dag 5 – Malang – 19/07/2016

Vandaag namen we de trein (Malioboro Express) naar Malang – 7u30 tot 15u30. Het ticket hadden we 2 dagen op voorhand gekocht in het treinstation van Yogjakarta.

In Malang aten we bij See food garden en in het Kong-kow cafe. Voor onze volgende dagen boekten we een chauffeur in het Helio hotel. Kostprijs was 2,2 miljoen euro Rupiah voor de Bromo en Ijen vulkaan.

Dag 6-7 – Bromo Vulkaan – 20/07/2016 tem 21/07/2016

Na het ontbijt bracht onze gids ons naar de Madakaripura waterval. Na het bezoek aan de waterval reden we naar Cemara Lawang dat helemaal in de mist en regen gehuld was waardoor we nog geen glimp van de Bromo konden opvangen.

Midden in de nacht stonden we op om ons met de jeep naar de Penanjakan heuvel te laten brengen samen met honderden andere toeristen. Het was dus ook niet evident om een goed plaatsje te vinden voor de zonsopgang met zicht op de Bromo. Na de zonsopgang bracht de jeep ons tot aan de voet van de Bromo vulkaan. Hier was toevallig een Hindoe ceremonie aan de gang aan de tempel aan de Bromo. Na het opwandelen van de trap naar de kraterrand van de Bromo vulkaan keken we in de gigantische mond van de vulkaan. En daar waren we getuigen van de gewoonte om voor de ceremonie geld, eten en levende dieren zoals kippen te offeren in de krater. Dat vervolgens door de arme bevolking uit de kraterrand wordt gevist.

Mount Bromo Java Indonesië

Dag 8 – Ijen Vulkaan – 22/07/2016

Om middernacht vertrokken we met de auto naar de Ijen vulkaan om het Blue fire te aanschouwen. Dit Blue fire krijg je te zien na een kleine klim van een uur gevolgd door een steile afdaling naar de plaats waar de lokale werkers het sulfaat ophalen met hun manden. Tegen de zonsopgang klommen we naar de kraterrand voor het uitzicht op het meer, maar dat uitzicht werd ons al snel ontnomen door de wolken.

Mount Ijen Java Indonesië

Na het bezoek aan de Ijen vulkaan zetten onze gids ons af in Banyuwangi waar we de ferry van Java naar Bali namen. Daar namen we de taxi naar Ubud. Logeren deden we in Nick’s Homestay. ’s Avonds aten we in dezelfde straat als ons hotel.

Dag 9 – Ubud – 23/07/2016

Na het ontbijt op het terras van onze bungalow verkenden we te voet de rijstvelden ten Noorden van Ubud. Lunchen deden we in het Pyramids of Chihotel. Van daaruit wandelden we via de rijstvelden naar de Raya Sayan straat voor een drankje en avondeten in het Sayan Terrace Resort met de zonsondergang met prachtig uitzicht op de kloof.

Ubud Bali Indonesië

Dag 10-11 – Lake & Mount Batur – 24/07/2016 tem 25/07/2016

We kwamen ’s morgens vrij vroeg aan in het Black Lava hostel. Maar de beklimming van de Batur bleek enkel mogelijk met gids en enkel te vertrekken midden in de nacht. De gids boekten we via het hostel. Om de dag te vullen boekten we een boot om het Batur meer over te steken en een begraafplaats te bezoeken waar de mensen niet begraven worden. Vervolgens gingen we zwemmen in de warmwaterbronnen van een hotel. Eten deden we in het restaurant bij het warmwater park.

’s nachts om 3 uur stonden we op voor de beklimming van de Batur, samen met enkele andere honderden toeristen. Na de mooie zonsopgang daalden we via de andere kant van de berg af in tegenstelling van de andere toeristen die dezelfde route terugnamen. Voor het eerst hadden we de vulkaan voor ons alleen. Deze uitgebreide wandeling is een echte aanrader en kostte maar een klein beetje meer.

Mount Batur Bali Indonesië

Rond de middag vertrokken naar Padang Bai voor de fast boat naar van Bali naar Lombok. Vroeger ging deze naar Senggigi alvorens door te varen naar de Gili eilanden. Nu stopte hij in het haventje van Teluk Kode. Van hieruit namen we een taxi naar Senggigi via de mooie kustweg. ’s Avonds aten we in het restaurant The Office.

Dag 12 – Senggigi – 26/07/2016

Vandaag stond een relax dagje op het menu. Zwemmen, kaarten en relaxen op het strand van Senggigi! Dineren deden we in een pizza-restaurant aan het strand.

Senggigi Lombok Indonesië

Dag 13 – Senaru – 27/07/2016

De beklimming van de Rinjani vulkaan boekten we bij Ary trekking, waarvan de verantwoordelijke vaste gast was aan ons hotel in Senggigi. Na het ontbijt vertrokken we met een minibusje naar Senaru, aan de voet van de vulkaan. Voor het middageten vonden we een klein restaurantje langs de straat met uitzicht op de natuur. Hierna bezochten we de 2 watervallen in de buurt van Senaru met onze gids.

Tiu Kelep waterfall Lombok Indonesië

Dag 14-16 – Rinjani Vulkaan – 28/07/2016 tem 30/07/2016

De Rinjani trekking boekten we bij Ary trekking. Kostprijs was 1.700.000 roepiah per persoon.

3-daagse trekking van Sembalun naar Senaru

Dag 1: het begin van de tocht is niet stijl, maar is wel zonder beschutting van bomen waardoor het door de hitte afzien was. Het laatste stuk van de dag is wel serieus pittig omdat er op korte tijd veel geklommen moet worden. Kamperen deden we met prachtig uitzicht op de krater.

Dag 2: opstaan om 2 uur ’s morgens (’s nachts dus) voor de zware beklimming naar de top van de Rinjani. Deze kan op 3 uur tijd gehaald worden, maar dan heb je een erg goede fysiek nodig. De beklimming is voor het grootste gedeelte over losliggende stenen waardoor je constant terug naar onderen schuift bij het wandelen. De zonsopgang werd door ons dan ook maar net gehaald. Het uitzicht maakte deze zware beklimming wel snel goed.

Mount Rinjani Lombok Indonesië

Daarna daalden we af naar het vulkaanmeer. Daar heb je een prachtig uitzicht, maar je moet dan wel de afvalhopen en dode vissen naast je negeren. Toch wel een afknapper op zo’n mooie locatie. De warmwaterbronnen vlakbij het meer waren wel erg de moeite. Daarna begonnen we aan de beklimming naar de kraterrand met opnieuw een afdaling in het donker naar de kampplaats. Een heel lange dag aangezien we pas na 18u op de kampplaats aankwamen.

Dag 3: op de laatste dag stond er enkel nog een afdaling naar het dorp op de planning omdat we de vorige dag een stuk verder zijn gewandeld dan gepland. De organisatie bracht ons daarna naar de opstapplaats voor de boot naar Gili Air. Al is het geen opstapplaats want je moet via het strand en door het water om in de boot te stappen.

Dag 17-18 – Gili Air – 31/07/2016 tem 01/08/2017

De laatste twee dagen waren ingepland om te relaxen op de Gili eilanden. We kozen voor Gili Air, maar deden wel een snorkeluitstap waarmee we ook op Gili Meno kwamen. De eerste avond aten we in het Grand Sunset restaurant. Dat is iets duurder dan andere plaatsen, maar daar krijg je wel de beste bediening bij die we in Indonesië mochten ervaren. En het eten was nog lekker ook!

Gili Air Lombok Indonesië

Voor de snorkeltocht betaalden we 100.000 roepiah. Maar dan zit je wel met zo’n 50 mensen gepropt op één boot met een glazen bodem.

Dag 19 – Terugreis – 02/08/2016

Voor de paardentaxi van het hotel in het Noordoosten in het eiland naar het haventje betaalden we voor 3 personen 150.000 roepiah. De Bootshuttle van Gili Air naar Bangsal kostte 35.000 roepiah. De public boat zou 10.000 roepiah gekost hebben. Voor de taxi naar de luchthaven van Lombok betaalden we voor 3 personen 400.000 roepiah.

Onze vlucht met Lion Air naar Jakarta kostte 60 euro, maar deze had door een vulkaan uitbarsting van de Rinjani de dag ervoor wel 3 uur vertraging. Toen we eindelijk in Jakarta aankwamen moesten we nog een uur op onze bagage wachtten. Hierdoor mistten we onze vlucht richting België. Dankzij de behulpzame mensen van Garuda konden we voor amper 20 euro onze vlucht herboeken.